• slideshow_2
  • slideshow_3
  • slideshow_4

Корисник

Нисте регистровани?

Почетна страна / О Бањој Луци / Историја / ПОЧЕЦИ САОБРАЋАЈА
ПОЧЕЦИ САОБРАЋАЈА PDF верзија   Верзија за штампу

У овом наставку нашег „Споменара“ доносимо неколико кратких, али занимљивих прича о почецима саобраћаја у нашем граду.
Стара жељезничка станица у Бањој Луци изграђена је још у 19. вијеку, тачније 1891. године. Тада су жељезницом повезани предграђе и центар града, али и центар са станичним објектом на тадашњем Царском друму.
Хроничари су забиљежили да су се Бањолучани дигли на ноге једне године с краја 19. вијека, када се градом пронио глас да нам у госте стиже 15 Француза у четири аутомобила. Цијела чаршија била је облијепљена плакатима који су најављиавали тај несвакидашњи догађај. Окупљени свијет, због великог интересовања да виде „чуда“ од аутомобила, нису могли контролисати чак ни припадници градске страже, па су у помоћ позвани додатни редари. Иако тих „чудних“ возила није имала, Бања Лука је ипак 1902. године добила градски саобраћај. Успоставио га је Душко Пиштељић, а превозно средство су била запрежна кола, у која су била упрегнута два коња. Нарoд је ово возило назвао „омнибус“. Саобраћао је од Кастелеовог ћошка у центру града до воденице код жељезничког моста у Горњем Шехеру. Занимљиво је да се кочијаш строго придржавао реда вожње.
Крајем 19. и почетком 20. вијека, модернизован је и поштански саобраћај на подручју града. 1878. године пошта се налазила у трошној кући под Кастелом, да би касније била пресељена у кућу Томе Радуловића у Господској улици. Ту се пошта спојила са брзојавом. Иако није имао сопствени објекат, поштанско-телеграфски саобраћај у граду је брзо напредовао. Телеграф је почео радити 1879. године, на двије интерне и једној међународној линији. Грађанство се могло служити телеграфом и на почетку се слало око 40.000 порука годишње. 1914. године телеграф је већ имао девет линија, од чега је шест било међународних. Капацитет је, дакле, повећан, а самим тим и број порука. На крају те године регистровано је више од 220.000 послатих порука.
Јавна телеграфска мрежа са 20 пријемника успостављена је 1911. године, а двије године касније била су 72 пријемника, преко којих је годишње обављано 165.000 разговора.
Од 1878. до 1918. године за поштански транспорт коришћена су и примитивна и модерна саобраћајна средства: пјешак, товарни коњ, кола са коњском запрегом, аутомобил, аутобус и жељезница. И поред брзог развоја жељезничке мреже, превоз поштанских пошиљака одвијао се друмовима. Крајем прве деценије 20. вијека, уведен је аутомобилски пренос поште на релацији Бања Лука-Јајце.

Градска управа града Бањa Лукa © 2008